Rideklubbens og Ridehusets historie:

Med vejledning fra tidligere aktive medlemmer af Hørsholm Rideklub, kan vi her i forkortet udgave fortælle historien om én af Danmarks første rideklubber:

Den 8. december 2004 er det 70 år siden den første ”Hørsholm Rideklub” blev stiftet, af blandt andre: Svend Egede Glahn, Hartvig Rasmussen, Poul Manicus-Hansen, Jørgen Møller-Holst, Fritze Wedell-Wedellsborg, Vagn Olrik, Erik Glud og harald Høgsbro.

Dengang hed den ”Sportsrideklubben for Hørsholm og Omegn”.

Ridning foregik i skovene omkring Folehavegård og på en mark bagved denne samt på ”Kæmpehøjen” og på en springbane, der lå ved Sdr. Jagtvej, vest for villa ”Lyskov”. Dengang kunne man også ride ad ridestier helt ned til stranden ved havnen.

Mange af rytterne var sommerbeboere fra egnen, som om vinteren også kom i ferier og om søndagen. Der var også en del, der boede i kommunen hele året. Om vinteren var det jo koldt, så man ønskede sig et ridehus, og således opstod idéen med at købe det Gamle Ridehus fra Hillerødsholm, som var opført af Laurids de Thura i 1744-45.

Hillerødsholm var oprindeligt alene en avlsgård, men Kong Christian IV bestemte, at det skulle rumme de Danske Kongers Stutteri, og således efter kongelig ordre opførte arkitekten stalde og ridehus i årene fra 1740-45 i Hillerød ikke langt fra Frederiksborg Slot.

Det gamle ridehus var i 1939 temmelig forfaldent, men en gruppe borgere fra Hørsholm købte det for Kr. 2.500,- og flyttede det til grunden, hvorpå det står i dag, skænket af Folehavegårds daværende ejere Knud og Ellen Dahl f. Dinesen. Således har ryttere siden 1939 kunnet ride i Hørsholm Ridehus.

Hørsholm Rideklub har været skiftevis aktiv, i dvale (under krigen) og igennem op- og nedgangstider. Trods konkurs og andre genvordigheder, er der stadig i dag en ”Hørsholm Rideklub”, som er aktiv, og hvor både unge og ældre borgere nyder ridesporten i disse smukke historiske bygninger.

Log ind